האם לילד שלי יש הפרעה בוויסות חושי?

ומה הקשר האפשרי ל-ADHD?

מאת ד"ר כרמית פריש

ההורים של יעל בת ה – 7 שנים פנו לאבחון בשל רגישות מרובה לבגדים שהיא לובשת. לאחר קריאה מרובה במרשתת הגיעו למסקנה כי לבתם הפרעה בוויסות החושי שלה. הם ביקשו להיעזר בטיפול בריפוי בעיסוק כדי לסייע לילדתם בקשיים ניכרים בתפקוד היום יומי. בדומה לכך, ההורים של כנרת כבת ה-4 שנים פנו אף הם בשל סיבה דומה הקשורה לרגישותה לבגדים ולגרביים ולהתפרצויותיה הרבות. להפתעת שני זוגות ההורים, מסקנות התהליך האבחוני היו אחרת..


מה, האם לא כל רגישות במערכות החוש מעידה על הפרעה בוויסות החושי.. ?

ובכן, לא בהכרח. ילדים צעירים משתמשים במערכות החוש שלהם כאמצעי הבעה עיקרי ומאוד משמעותי עם העולם. הם עדיין לא בשלים מבחינה שפתית ורגשית כדי להביע במילים את מהות הקשיים שלהם, ולכן הם מבטאים אותם דרך עשיה עם הגוף- ריבוי במגע, תנועה, השמעת קולות, בכי, התפרצויות ו/או הימנעות מהתנסויות במערכות החוש השונות. הדבר יכול להעיד על בעיה שמקורה רפואי, על קשיים רגשיים, קשיי תקשורת, הפרעת קשב וריכוז, קשיים בוויסות החושי ועוד..


אז איך יודעים מה מקור הקשיים..?

בתהליך האבחון בריפוי בעיסוק ראשית-כל דואגים להרכיב פסיפס של התמונה התפקודית של הילד בכל תחומי החיים על ידי שאלונים מההורים ומהמערכת החינוכית. בנוסף למדים על תקופת הינקות של הילד, ועל המועד בו החלו להתרחש התופעות המטרידות את ההורים. בהמשך מתשאלים את ההורים לפרטי פרטים על העדפות הילד בכל מערכות החוש, וצופים בילד עצמו. אם הילד גדול ובשל לכך, מראיינים גם אותו. על המרפא/ה בעיסוק להכיר מאפיינים תפקודיים של אוכלוסיות ילדים שונות, ולהיטיב לנתח אם אכן מדובר בהפרעה בוויסות חושי, או באבחנה נוירו-התפתחותית / רגשית אחרת.

והקשר ל- ADHD: ב- 2002 בוצע מחקר ע"י חוקרת מפורסמת בתחום הוויסות החושי, פרופ' וויני דאן (ארה"ב) בו היא אפיינה את המאפיינים החושיים של ילדים עם ADHD. מאז יצאו מחקרים עדכניים יותר, אך המסקנות נותרו דומות. לפי דאן (2002), ילדים עם ADHD עשויים להראות רגישות בעיקר במערכות התנועה והמגע, בעוד ילדים עם הפרעה בוויסות חושי יכולים להראות רגישות בכל מערכות החוש, לדוגמא, גם לטעם, ראיה, ולמערכת התנועה. בנוסף, ילדים עם ADHD אינם עקביים בתגובות שלהם לגירויים משום שכאשר הם ממוקדים מדי במה שהם עושים, הם עלולים שלא להגיב כלל, אולם כאשר יהיו קשובים, הם עשויים להראות רגישות יתר. לעומתם, ילדים עם רגישות בכלל מערכות החוש מראים תמונה עקבית יותר. מאפיין נוסף המבחין בין שתי קבוצות הילדים הוא שילדים עם ADHD מבחינים בקלות בגירויים בכל מערכות החוש, אולם הם לאו דווקא מוטרדים מהם. ליאור, למשל, היה נוהג להבחין בכל שינוי קל במראה של אימו, אולם הוא לא הביע חוסר נוחות מכך. עידו, לעומת זאת, המאובחן עם הפרעה בוויסות החושי, התלונן כי הרמת התריס בבוקר מכאיבה לו בעיניים. זאת ועוד..


מה ניתן לעשות כאשר לילד מאפיינים חושיים אשר מפריעים לו בתפקודו היום יומי.. ?

יש היום דרכי טיפול מועילות הכוללות טיפול ישיר בילד/ה ו/או הדרכה של ההורים והצוותים החינוכיים. כדי לדעת במה מאלו להשתמש, ומי הגורם הטיפולי היעיל ביותר לילדכם חשוב להבין את מקור הקשיים, בעזרת תהליך אבחוני מקיף כפי שתואר. תהליך אבחוני מעמיק ומקצועי יוביל להפניה לגורם המקצועי המתאים, ובהמשך לכך ילדכם יוכל לתפקד ולהרגיש טוב!