הנה בא החופש הגדול. מה עושים?

מאת גליה אורון כרמלי

החופש הגדול, חופש לנו ההורים מהצורך לדרוש מהמתבגרים שישקיעו, שילמדו, ישקיעו בעבודות מבחנים ועוד. וחופש גם לילדים ולמתבגרים.

אבל עם החופש באים גם אתגרים אחרים.

האם החופש הוא חופש מוחלט ללא גבולות? אם הילד שלי רוצה להפוך את היום ואת הלילה, האם להסכים לכך? ועד איזו שעה לאשר לו לחזור?

האם זה בסדר לתת לו לעשות ככל העולה על רוחו? אם החופש הינו תקופה קשה עבור כל הורה למתבגר, אז על אחת כמה וכמה קשה להורה למתבגר עם הפרעת קשב וריכוז.

ההתבגרות כיום מתרחשת בחברה שמעניקה לילדים (כולל מתבגרים) זכויות רבות שלא היו להם בדורות קודמים. מעבר להשפעת ההורים, המורים והחברה שבה בני נוער חיים, הצמיחה שלהם מתרחשת בזירה שגם התקשורת מאפשרת להם מגע עם אנשים מכל העולם והשפעות בינתרבותיות נרחבות, השפעת הטכנולוגיה גוברת ויש להם זמן פנוי לחשיפה להכל.

עדנה כצנלסון ועמירם רביב בספרם "מה עובר לך בראש?", טוענים כי לא רק המתבגרים עצמם שונים מאד במאה ה-21, גם ההורים בתקופה זו שונים מכפי שהיו הוריהם. הם פחות נוקשים, פחות מקפידים על גבולות ולעיתים מתלבשים ומדברים דומה לילדיהם.

היתרון הוא שיכול להיווצר דיאלוג טוב ופתוח יותר ביניהם, והחיסרון שלעיתים מרוב ניסיון להיות חבר של הילד ההורה מאבד כוחו כהורה, מעמדו כדמות סמכותית נשחק והוא מתקשה להציב לילדיו גבולות.

ולכן, ננסה לקחת את היתרון בדיאלוג פתוח יותר וננסה ליצור את התקשורת המיטבית עם נער/ה גם לקראת החופש הגדול.

כדאי לשבת עם המתבגר ולשוחח עימו עוד לפני החופש ולתכנן ביחד איך יראה החופש הגדול.

מומלץ לערוך יחד טבלה שבועית ולתלות אותה על המקרר. בטבלה יהיה רשום סדר יום של המתבגר, בהתאם לחובות ולזכויות שלו.

עזרה בביתאם אני כהורה מעוניין שבני ייטול חלק במטלות הבית כגון, זריקת זבל, תליית כביסה וכדומה, דברו איתו , איך ומתי יתבצעו חובותיו בבית.

סדר יום – לשבת ביחד ולהחליט מתי הוא יקום בבוקר, עד איזו שעה יבלה, כמה זמן יוקדש לטלויזיה, מחשב, בילוי עם חברים, משפחה ומטלות לימודיות לקיץ אם יש.

עבודה אם המתבגר מעוניין לעבוד, חשוב שזה יהיה בהשגחת ההורים, לבדוק אם הוא מתאים, אם לא ינוצל כספית ועוד.

כסף בדר"כ ההורים הינם מקור עיקרי לכסף, אם לא הבלעדי. עלינו כהורים לחנך את ילדינו ליחס אחראי כלפי כסף ולצרכנות טובה. על ההורה להחליט על סכום כסף שבועי שהוא מוכן לתת לבילויים בקיץ והמתבגר יוכל לעשות את סדר עדיפותיו… מומלץ להציע את עזרתנו.

חופשה משפחתית אם יש רצון לחופשה משפחתית, מומלץ לשבת יחד עם המתבגרים, לתכנן במשותף את הטיול, להיכן ומה לעשות, כך הוא ירגיש שותף, יקבל על עצמו אחריות רבה יותר ויהנה יותר במהלך הטיול. חופשה משותפת תשפר את הלכידות המשפחתית וזו הזדמנות לבלות עימו זמן איכות.

מעורבות ושמירה על דרכי תקשורת פתוחות חשוב לשמור על מעורבות כלשהי גם בחופש. אם במהלך הלימודים התעניינו במה הם לומדים ,מה הם עושים במהלך היום יום אזי גם בחופש, לשאול איך היה היום שלו, מה התוכניות שלו, עם מי הוא מבלה וכדומה..

אם הילד מתבודד ומסתגר, ומאחר והוא התנתק בחופש ממסגרת בית הספר או פעילויות אחרות כדאי לסייע לו להתחבר למסגרות אחרות, כגון מחנות קיץ שונים.

חשוב לשמור על קיום דיאלוג פתוח ומכובד בין הצדדים. בהחלט מותר לכעוס, אבל אסור לדבר בחוצפה, בזלזול או בצורה פוגענית, גם אם יהיו חריקות בדיאלוג, חשוב להמנע מנתק מוחלט.אם אתם כהורים כועסים, חשוב לנסות ליזום שוב את הקשר, גם אם המתבגר לא יזם.

לנסות לראות את המתבגר מזווית הראייה שלו, מעצם ההבנה של האחר, גם אם זה קשה

חשוב לציין, שאין כללים ופתרונות שמתאימים באותה מידה לכל המשפחות, אך בכולן נחוץ רצון טוב וסבלנות כדי להגיע להסכמה ולהבנה.

חשוב להביע אי הסכמה, דרישות וגבולות אך יותר חשוב לעשות זאת בדרך נכונה ובונה.

במידה והמתבגר עובר תהליך אימון ע"י מאמן מומחה לקשב וריכוז, כמובן שמומלץ לשתף אותו ולבקש שיסייע בתכנון החופש הגדול.

חומר עזר: מה עובר לך בראש? של עדנה כצנלסון ועמירם רביב.