קושי בוויסות רגשי או הפרעת קשב? אל תתבלבלו!

מאת ד"ר סוזנה ברמן 

שיחה עם הוריו של תמיר בן ה-9:

– מה לדעתכם הקשיים של בנכם?

"עיקר הקושי הוא רגשי!" אך טיפולים רגשיים שונים לא עזרו לו עד כה. בנוסף לומד רק מה שמעניין אותו, שאר הזמן לא מתגייס ולא מקשיב – אבל זה פחות מטריד.

– מה מכוון אתכם לכך שיש קושי רגשי?

"כך אומרים המורים, בגלל ההתנהגות שלו, בגלל שהוא מתפרץ ומתוסכל בלי פרופורציות… בגלל שרב עם ילדים"

– האם בבית הוא גם מתנהג כך?

" הרבה פחות, בבית הוא מאושר -מתעסק במה שמעניין אותו, אנחנו עוזרים לו במטלות, ומקבלים אותו כמו שהוא".

תגובה לא מידתית לגירוי, קושי בוויסות רגשי? אל תתבלבלו!

קושי בוויסות רגשי הוא חלק בלתי נפרד מהפרעת קשב. 
זו לא הפרעה נפרדת, ואין צורך באבחנות נוספות…

זו לא הפרעת מצב רוח – אז הרגש השלילי הוא קבוע, לא תלוי בגירוי זה או אחר

קושי זה עשוי להיות גם חלק מלקויות התפתחותיות או הפרעות אחרות – לכן נדרש האבחון הרפואי שמבדיל בין ההפרעות השונות

להלן מובאת תמצית הרצאתו של DR. RUSSELL BARKLEY על הנושא, בכנס עמותת "קווים ומחשבות" -15.5.18.

ד"ר ראסל בארקלי, פסיכיאטר אמריקאי, חוקר את ההפרעה כבר מספר עשורים, והביא למספר פריצות דרך משמעותיות בהבנת תחום הפרעות הקשב.

מה זה ויסות רגשי?

ניהול ואיזון הרגשות – באופן שישרת אותנו.
ההיפך מהתפרצות לא שקולה, שתגרום נזק לטווח הקצר או הארוך

מה הוא כולל?

– עיכוב תגובה – לשם כך נדרש זיהוי הגירוי, מודעות עצמית, וגם מוטיבציה
– הנמכה תגובה – הרגעה עצמית
-‎ התארגנות והוצאת תגובה יותר מותאמת לסביבה ולמטרות ארוכות טווח

לעומת זאת החווים הפרעת קשב מראים את הרגשות מייד -‎הכל בחוץ!

הכי קשה לווסת רגשות שליליים כגון תסכול או כעס תגובתי, וגם חרדה לעיתים.

התגובה מיידית, עוצמתית – פזיזות רגשית, וגם ההתאוששות אורכת זמן רב יותר מהממוצע.

מתקשים גם לווסת ליצנות, התלהבות – אך אלו פחות מפריעים לסביבה, ולעיתים גם נתפסים כחינניים, ו"חלק מהקסם" של הילד

איך זה קשור להפרעת קשב?

הפ' קשב כרוכה בעיכוב בהבשלה בשני תחומים ייחודיים לאדם:

1. קשב ניהולי
קושי בקשב לכיוון העתיד: זיכרון עבודה (זיכרון פריטים המיועדים למשימות),

תכנון משימות, הוצאתן לפעל ביעילות, בקרה עצמית, ולמידה מניסיון.

2. קושי בעכבה – עיכוב תגובה

לכן קיימת תנועתיות יתר
מוסחות של המחשבות – שמתעוררות מכל גירוי, 
וגם תגובתיות יתר רגשית

ברמה המוחית – נמצא איחור בהבשלת הקישוריות בין "המרכז המנהל של המח"- האונה הקדם מצחית, ובין מרכזים נמוכים או אחוריים יותר, שאחראיים על הרגשות, המחשבות, הזיכרון והתנועה.
ה"מנצח לא מצליח להשתלט על התזמורת"

למה זה חשוב?

1. קשיי הוויסות הרגשי מנבאים תפקוד
זהו המנבא העיקרי למספר החברים, ולשמירה על מערכות יחסים ארוכות טווח.

2. מהווים מנגנון מפתח בהיווצרות הפרעות נלוות

(Oppositional defying  isorder – (Odd:

הפרעה מרדנית מתריסה, השכיחה מבין ההפרעות הנלוות.

כרוכה בכעס,עוינות- כתגובה למרבית הגרויים

ילדים ומבוגרים) אלו, למדו להשתמש ברגשות השליליים שלהם כדי להשיג וויתורים מהסביבה,
וגם למדו להקל על העוצמות הרגשיות על ידי הבעת כעס עוינות והתנגדות.

זאת במקום ע"י ויסות ע"י דיבור פנימי, הרגעה פיזית, הסחת הדעת וכו'

הרבה יותר קשה למשפחה ולחברים להתמודד עם מרכיב זה מאשר עם מוסחות

מה עושים?

מלמדים טכניקות לוויסות:

בגיל הצעיר ההדרכה ניתנת להורים,ומגיל בית ספר יסודי ניתן להדריך את הילד עצמו

דוגמאות:

  • להימנע מגרויים שידועים כגורמים לתגובה עזה
  • אם לא ניתן להימנע – להסיט מבט או מחשבה

זו ההתערבות בשלב המוקדם ביותר של שרשרת הגירוי – תגובה, ולכן היעילה ביותר

  • דיבור פנימי מווסת -מלמדים הערכה רציונלית של הגירוי – "זה לא כ"כ חשוב"
  • תגמולים התנהגותיים שיגבירו מוטיבציה לשלוט בתגובה