מהו אימון אישי? ולמתבגרים?

מאת גליה אורון כרמלי

מהו אימון אישי?

האימון האישי היינו כלי העוסק בתכנון העתיד.

המאמן אינו יועץ או פסיכולוג, זהו תהליך של שותפות בין המאמן למתאמן בדרך יצירתית ומעוררת מחשבה המעניקה לו את ארגז הכלים עבור מיקסום הפוטנציאל הטמון בו.

עמוד השדרה של התהליך כולו מתבסס על העובדה כי המתאמן הינו המומחה לחייו, ולכן שיתוף הפעולה האקטיבי של המתאמן היינה מרכיב עיקרי בתהליך.

לאחר הגדרת יעדי השינוי המצופה, מתחיל תהליך המתבסס על תרגילי מוח, שיחות, הגדרת מטרות ומשימות אשר נבחנות ומותאמות תוך כדי אימון עד הגעה ליעדים.

ומהו אימון אישי למתבגרים?

גיל ההתבגרות מתחיל בסביבות גיל 11-13, ובמהלך תקופה זו מתרחשים אצל המתבגרים תהליכים פיזיולוגיים, שינויים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים המשפיעים אלה על אלה.

בני נוער נוטים לבלות יותר זמן עם בני גילם (קב' השווים) ופחות זמן עם ההורים. תקופה זו גם מתאפיינת בנטייה להפכפכות רגשית, נטייה להתנגד לסמכויות הורים, הנער חש כי משפחתו אינם קשובים לצרכיו ואינם מבינים אותו.

חשוב שנבין כי על אף ההתרחקות מההורים, ההורים עדיין ממלאים תפקיד חשוב בעיני הנערים, והתמיכה בילדיהם היינה קריטית לטובת הצלחתם, אולם הדרך אל הנערים תהיה שונה מאשר היה נהוג כשהנערים היו קטנים יותר.

בתקופה זו מצופה מההורים לעבור מדפוס יחסים שבולטת בו הפעלת סמכות, לדפוס יחסים שיש בו מידה רבה יותר של שיתוף פעולה.

תקופה זו יכולה להיות קשה לחלקם של המתבגרים וההורים כאחד.

האימון למתבגר בעל ADHD מתבסס על בניית תוכנית אסטרטגית התנהגותית מערכתית הכוללת בעת הצורך הדרכת הורים וקשר עם ביה"ס.

באימון אנו עוזרים לנער/ה לגלות את יכולותיו (חוזקות)

לגלות את הקשיים והאתגרים שהוא נאלץ להתמודד איתם (חסמים)

לגלות את ערכיו בכל תחומי החיים ומהם הכלים שמסייעים לו להתקדם ולהצליח בחיים.

המאמן נותן מקום בטוח למתאמן לבטא את עצמו ולמצוא את הדרך המתאימה לו, תוך קבלת כלים שמותאמים לו ומסייעים לו להעלות את בטחונו העצמי, בוויסות רגשי, בתקשורת בינאישית, ניהול זמן והתארגנות ,אסטרטגיות והרגלי למידה.